18 gode råd til en bedre mundtlig eksamen

I dette blogindlæg får du 18 gode råd, der kan hjælpe dig til at få en bedre mundtlig eksamen. Du kan næppe overskue alle rådene på én gang, når du er til eksamen. Min anbefaling er, at du på forhånd udvælger 3-4 råd, som du vil sætte fokus på ved din næste mundtlige eksamen. 

Af cand.mag. i psykologi Anna Stelvig

Er du meget nervøs for eksamen, kan du evt. læse mere om eksamensangst. Tjek også vores app Studieparat ud, hvor du finder 35 øvelser, der hjælper dig med eksamensangst, søvnproblemer, stress, perfektionisme, skriveblokering, manglende fokus m.m.

God fornøjelse med læsningen herunder, og pøj pøj!

1. Førstehåndsindtryk

Lav en god entré. Hils på din lærer og censor, Giv hånd, når du kommer ind. Kig dem i øjnene og smil imødekommende. Du kender ikke din censor, og det giver et godt indtryk, når du hilser pænt.

2. Tøv ikke, når du trækker spørgsmålet
Hvis det er en eksamen, hvor du skal trække et spørgsmål, så tøv ikke for meget – det øger din egen usikkerhed. Skjul skuffelsen, hvis du trækker et uønsket emne, så du ikke virker usikker og nervøs fra start af.

3. Kom godt fra start
Det er vigtig at komme godt fra start. En god start vil sætte gang i en positiv cirkel, der kan bære dig gennem eksamenen. Tag derfor ordet, og vis, at du har styr på stoffet.

4. Præsentation af dit oplæg
Når du skal præsentere dit oplæg, så start evt. med en disposition, hvor du fortæller lærer og censor, hvad du har planlagt at gennemgå. På den måde får du en god start, og lærer og censor kan hjælpe dig på vej, hvis du skulle gå i stå.

5. Sæt dig rank på stolen med fødderne solidt plantet i gulvet
Når man er nervøs, sidder man typisk og krummer sig sammen sig på stolen, mens fødderne hviler på tæerne. Dette smitter af på følelserne og gør dig mere nervøs. Ret dig i stedet op, sæt begge fødder helt i gulvet og mærk at du har god kontakt til stolen. En god og stærk holdning udstråler selvsikkerhed og overskud.

6. Kig både censor og din lærer i øjnene
Hold øjenkontakt med både lærer og censor under eksaminationen. Ofte har vi en tendens til kun at tale til den ene part, men så mister du den andens opmærksomhed og interesse. En god øjenkontakt signalerer selvtillid og fagligt overskud.

7. Læs ikke op fra dit papir
Læs ikke op fra dit papir, hvis muligt. Det er langt bedre at glemme nogle ting end at læse op fra et stykke papir. Hvis du læser op fra dine papirer, har lærer og censor ingen chance for at vurdere, hvad du egentlig kan. Derimod skal de nok selv spørge, hvis du har glemt noget. Man må gerne orientere sig i forhold til sin disposition og stikord – men lad være med at holde øjnene på papiret. Kig i stedet på din lærer og censor.

8. Tal med gennemslagskraft
Hvis du leverer dine budskaber med kraft i stemmen, virker du overbevisende og fagligt kompetent. Og det gør heller ikke noget hvis du sætter lidt fart på stemmebåndet. Forskning viser, at vi vurderer folk, der taler lidt hurtigere end gennemsnittet, til at være mere intelligente.

Hvis du omvendt taler meget lavt og langsomt til eksamen, bliver modtageren usikker på, om du virkelig ved, hvad du taler om.

Dermed kan du ubevidst komme til at tale dig selv én karakter ned. Det betyder dog ikke, at du blot ved at tale højt og hurtigt er sikret den gode karakter. Det vigtigste er stadig, at det, du siger, er relevant.

9. Tegn eller fortæl
Hvis du har lettere ved at få dit budskab frem ved at tegne/illustrere noget på tavlen eller på et stykke papir – så gør dét.

10. Eksamen er en samtale
Det er godt at lave en struktur for sin fremlæggelse. Men det er vigtigt at du ikke går i panik hvis samtalen tager en drejning du ikke havde forudset. Det vil sandsynligvis ske, da man aldrig på forhånd kan planlægge hvordan en eksamen præcist kommer til at forløbe.
Husk dig selv på at en eksamen er ligesom en samtale mellem to eller flere personer. Den følger ikke nogen fast struktur eller mønster, men udvikler sig i takt med det, der sker, ligesom en snak med en ven eller veninde. Her ved du heller ikke på forhånd, hvordan samtalen kommer til at udvikle sig. Du lytter til din ven, tænker over, hvad der bliver sagt og derefter svarer du eller stiller et spørgsmål tilbage. Sådan skal du også gøre til eksamen.

11. Pauser
Husk, det er en naturlig del af almindelige samtaler, at man holder en pause for lige at tænke sig om. Det gælder også under en eksamen. Hvis du har brug for en tænkepause, så sig det. Du kan eventuelt tænke højt i situationen. Det viser blot, at du reflekterer over spørgsmålet og måske oven i købet er god til at ræsonnere.

12. Styr samtalen
Hvis det er muligt, så prøv at styre samtalen i den retning, du ønsker. Hvis der for eksempel er nogle særlige emner, teorier eller lignende, du gerne vil berøre, så drej samtalen i den retning. Vær kreativ, drag paralleller, se efter sammenhænge – og pludselig er du, hvor du gerne vil være.

13. Forstår du ikke spørgsmålet?
Hvis du ikke forstår et spørgsmål, så bed dem omformulere det. Som oftest kommer der nogle yderligere stikord, som kan lede dig i den rigtige retning.
Hvis du stadig er i tvivl, så forsøg at svare alligevel. Måske er det rigtigt, eller måske kan du lede samtalen hen på noget, du ved mere om.
Og husk så på, at nogle forkerte svar ikke ødelægger din samlede præstation!

14. Kender du ikke svaret?
Mange tror, at de skal kunne svare på alt. Men det kan vi sjældent, og det er derfor vigtigt at forberede sig på ikke at kunne svare. Her er kropssproget vigtigt. Hvis du kigger ned i bordet og siger, at det ved du ikke, så er den dobbelt tabt. Du har både vist, at du ikke kender svaret, og at du er nervøs. Du skal i stedet fastholde øjenkontakten, fortælle at du ikke kender svaret, for derefter at tale videre om noget af alt det du kan. Hvis du er lidt snedig, kan du også forsøge at købe dig mere tid ved for eksempel at bruge sætningen: ”Jeg vil gerne vende tilbage til det spørgsmål, men lad mig lige først nævne at…”

15. Du kan det, du kan
Koncentrér dig om at formidle alt det, du kan, frem for at tænke på det, du ikke kan. Skulle det ske at du laver en fejl, så tag det med ro. Ret fejlen (hvis muligt) og tal videre om noget du kan, og har øvet dig på. Det er i sidste ende det du kan, som din lærer og censor bedømmer dig på.

16. Det perfekte eksisterer ikke!
Fortæl dig selv, at det nok skal lykkes. Tillad dig selv at tro på, at du har den kompetence og dygtighed der skal til. Men acceptér samtidig, at alt ikke vil lykkes perfekt.

17. Mangler du noget?
Hvis du ved eksamens afslutning kan se, at du mangler at nævne nogle af de guldkorn, som du havde forberedt dig på, så fortæl endelig din underviser, hvad du gerne ville have berørt, hvis du havde haft mere tid. Det kan være emner, teorier, perspektiver, eller hvad der nu er relevant.

18. Husk at censor og lærer er dine medspillere!
Husk til sidst på, at lærer og censor er dine medspillere og ikke dine modstandere. Deres opgave – og intention, er at hjælpe dig til at få en god eksamensoplevelse og opnå en så høj karakter som muligt.

Pøj pøj – Anna

P.S. Vidste du, at du kan finde gode råd til den mundtlige eksamen og andre udfordringer i studielivet i min app Studieparat? Læs mere om app’en her. Hvis du er meget nervøs for eksamen, så kan du hente mere viden om eksamensangst her.